REGULAMIN REKRUTACJI I REALIZACJI PROJEKTU PILOTAŻOWEGO „WSPARCIE RÓWIEŚNICZE W ZAKRESIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO MŁODZIEŻY(PEER SUPPORT)” W V LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W GDYNI W LATACH 2025-2028 nr FERS-PS-0620 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (dalej jako FERS), Priorytet FERS.05 Innowacje społeczne, Działanie 05.01 Innowacje społeczne.
CZĘŚĆ I - ZASADY OGÓLNE
§ 1
DEFINICJE
1. Użyte w Regulaminie i metodzie ,, Peer Support” pojęcia oznaczają:
- Fundacja (lider Projektu) – Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji;
- Partnerzy Projektu – podmioty uczestniczące w realizacji Projektu, tj. MEN i FIEP;
- MEN – Ministerstwo Edukacji Narodowej;
- FIEP – Fundacja „Instytut Edukacji Pozytywnej”;
- Koordynator Szkolny – uczestnik Projektu, osoba zakwalifikowana do udziału w Projekcie i uczestnicząca w Pilotażu;
- Pilotaż – zespół działań realizowanych na rzecz Koordynatora Szkolnego oraz działań realizowanych przez Koordynatora Szkolnego, mających na celu wdrożenie i przetestowanie Metody;
- Metoda - opracowana w ramach Projektu metoda wsparcia dla uczniów/uczennic w kryzysach psychicznych, oparta na wsparciu rówieśniczym, czyli na tzw. metodzie peer support;
- Schoolworker – uczeń biorący udział w działaniach projektowych jako udzielający wsparcia rówieśniczego w ramach podejścia peer support;
- Komitet Sterujący - organ nadzorczy złożony z przedstawicieli Fundacji oraz Partnerów Projektu;
- Grupa Liderów - grupa ekspertów, którzy w ramach projektu odpowiadają za merytoryczne aspekty, dążąc do jej wysokiej jakości i szerszej dostępności.
§2
INFORMACJE OGÓLNE
- Regulamin określa zasady rekrutacji i warunki realizacji oraz uczestnictwa uczniów V LO w Gdyni w projekcie ,, Zdrowie psychiczne młodzieży - Peer Support - zorganizowane wsparcie emocjonalno-społeczne w środowisku szkolnym”.
- Projekt jest realizowany w V Liceum Ogólnokształcącym im. płk. St. Dąbka w Gdyni, ul A. Dickmana14, 81-155 Gdynia w formie pilotażu metody ,, Peer support” dot. budowania relacji, wzmacniania kompetencji społecznych i poprawy klimatu oraz atmosfery w szkole.
- Projekt trwa 36 miesięcy i jest realizowany w okresie od 01 sierpnia 2025r. do 31 lipca 2028 r.
- Celem projektu jest stworzenie i przetestowanie rozwiązań metody wsparcia dla uczniów i uczennic w kryzysach psychicznych, opartej na pomocy rówieśniczej, tzw. Metodzie Peer Support
- Za realizację projektu w V LO odpowiedzialni są koordynatorzy- pedagog szkolny i nauczyciel wychowawca wyłonieni w procesie rekrutacji przez realizatorów ogólnopolskiego pilotażu dla 200 szkół w Polsce, za systemowe wsparcie odpowiedzialne są Grupy Liderów Merytorycznych.
- Działania uczniów/uczennic w ramach Peer Support mają charakter wolontariatu i są wpisywane do programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
- Projekt jest skierowany do uczniów V LO, którzy spełniają warunki kwalifikacyjne, złożą formularze zgłoszeniowe i przejdą procedurę rekrutacyjną na schoolworkerów.
- Projekt zakłada udział uczniów V LO w Gdyni w roli schoolworkerów. którzy zgodnie z procedurą metody będą udzielać wsparcia innym uczniom znajdującym się w trudnych sytuacjach psychicznych, społecznych i rozwojowych.
- W ramach projektu wsparcie otrzymają uczniowie, którzy będą mogli odbyć spotkania i rozmowy ze schoolworkerami w ściśle określonych warunkach i na ustalonych zasadach.
- Rekrutacja uczestników do projektu odbędzie w oparciu o zasady metody ,, Peer support” i wytyczne do realizacji projektu.
- Uczniowie zakwalifikowani do projektu w roli schoolworkerów otrzymają zgodnie z zasadami metody wsparcie w postaci zajęć, superwizji i konsultacji indywidualnych.
- Uczniowie zakwalifikowani do projektu są zobowiązani do przestrzegania kodeksu etycznego schoolworkera, ale też na każdym etapie jego realizacji mogą dobrowolnie odstąpić od jego realizacji.
§ 3
CELE, ZADANIA I OCZEKIWANE EFEKTY PROJEKTU
I. CEL OGÓLNY.
Celem wdrożenia Metody Peer Support jest utworzenie bezpiecznego i dostępnego systemu wzajemnego wsparcia, który przyczyni się do budowania odporności psychicznej oraz wzmacniania dobrostanu uczniów i uczennic, co prowadzić będzie do zapobiegania kryzysom psychicznym poprzez rozwój umiejętności społecznych, promowanie otwartej komunikacji i wczesne reagowanie na trudności emocjonalne. Metoda opiera się na wsparciu młodzieży przez osoby z podobnym doświadczeniem i w podobnym wieku.
II. CELE SZCZEGÓŁOWE I REALIZOWANE ZADANIA.
- Zwiększenie odporności psychicznej w środowisku szkolnym poprzez rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnościami emocjonalnymi – realizacja tego celu ma za zadanie wyposażyć uczniów i uczennice w konkretne narzędzia i strategie radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Dzięki temu młodzi będą lepiej przygotowani do mierzenia się z wyzwaniami codziennego życia szkolnego i prywatnego, co zmniejszy docelowo ryzyko problemów psychicznych.
- Tworzenie bezpiecznego środowiska (klimatu szkoły) dla uczniów i uczennic, w którym będą mogli otwarcie mówić o swoich potrzebach – celem jest stworzenie atmosfery zaufania, akceptacji i bezpieczeństwa, w której uczniowie i uczennice będą czuli się komfortowo wyrażając swoje emocje i prosząc o pomoc. Taki klimat sprzyja wczesnemu wykrywaniu problemów oraz budowaniu relacji opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji.
- Szybka i adekwatna reakcja na potrzeby psychiczne uczniów poprzez stworzenie systemu Peer Support – ten cel zakłada wprowadzenie struktury, w której uczniowie i uczennice mogą uzyskać wsparcie od swoich rówieśników. Pomaga to nie tylko w szybszym reagowaniu na pojawiające się trudności, ale także wzmacnia poczucie wspólnoty i solidarności wśród uczniów.
- Wzmocnienie efektywności systemu wsparcia zdrowia psychicznego poprzez współpracę między rówieśnikami i dorosłymi pracownikami szkoły – celem jest stworzenie spójnego systemu wsparcia, w którym uczniowie i uczennice oraz dorośli (nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy, psycholodzy) współdziałają na rzecz dobra wspólnego. Taka współpraca zwiększa skuteczność działań i pozwala lepiej odpowiadać na zróżnicowane potrzeby młodych ludzi.
III. OCZEKIWANE EFEKTY.
- Zorganizowane wsparcie emocjonalno-społeczne w środowisku szkolnym oparte na relacjach rówieśniczych i ukierunkowane na profilaktykę oraz wzmacnianie dobrostanu uczniów i uczennic to oczekiwany efekt realizacji projektu.
- Metoda oparta jest na empatii, dobrowolności, poufności i wzajemnym zrozumieniu, sprzyja:
→ budowaniu bezpiecznego klimatu szkoły, poprawie klimatu szkoły i relacji międzyludzkich,
→ stworzeniu w szkole prostych, dostępnych i bezpiecznych form wsparcia emocjonalnego dla uczniów/uczennic, opartego na relacjach rówieśniczych i współpracy z kadrą pedagogiczną,
→ wzmacnianiu odporności emocjonalnej uczniów/uczennic,
→ daje możliwość wczesnego rozpoznawania sygnałów kryzysu psychicznego,
→ rozwija kompetencje społecznych uczniów/uczennic: empatii, odpowiedzialności, współpracy,
→ wspiera w sytuacjach: samotności, choroby, zmiany środowiska, trudności adaptacyjnych,
→ zachęca do wspólnych działań uczniów i kadry, które sprzyjają dobremu samopoczuciu uczniów i budowaniu wspierających relacji w społeczności szkolnej,
→ obniżaniu napięcia emocjonalnego wśród uczniów,
→ lepszemu rozpoznawaniu potrzeb uczniów,
→ zwiększeniu aktywności i obecności uczniów w szkole,
→ wzmocnieniu wizerunku szkoły jako bezpiecznej i otwartej na potrzeby młodzieży.
CZĘŚĆ II - REALIZACJA PROJEKTU
§ 4
ZAKRES PRACY PROJEKTOWEJ
- Osoby objęte wsparciem i zakres wsparcia to:
- cała społeczność szkolna a szczególnie:
- schoolworkerzy,
- osoby potrzebujące wsparcia psychologicznego.
- Zakres wsparcia obejmuje:
dla Schoolworkerów:
- szkolenia,
- superwizje,
- konsultacje indywidualne,
- mentoring.
Dla osób potrzebujących wsparcia:
- rozmowy ze schoolworkerami,
- rozmowy z osobami dorosłymi w sytuacjach wymagających interwencji,
- instytucje zewnętrzne pracujące na rzecz zdrowia psychicznego młodzieży.
Całej społeczności:
- narzędzie w pracy wychowawczej i profilaktycznej szkoły,
- promocję zdrowia psychicznego i działania dodatkowe w postaci akcji promocyjnych zdrowia psychicznego.
- Praca projektowa polega na wypracowaniu poprzez pilotaż metody ,, Peer support” w polskich szkołach narzędzi do wspierania uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji i przetestowania jej w szkołach ponadpodstawowych.
§ 5
ZASADY REKRUTACJI UCZESTNIKÓW- SCHOOLWORKERÓW
- Rekrutacja uczestników zostanie poprzedzona ogłoszeniem/ informacją skierowaną do uczniów i rodziców drogą tradycyjną i internetową.
- Rekrutacji uczniów na schoolworkerów dokonuje Komisja Rekrutacyjna w składzie:
a/ wicedyrektor szkoły
b/ koordynatorzy projektu.
- Komisja Rekrutacyjna ogłasza termin rekrutacji i podejmuje decyzje o zakwalifikowaniu schoolworkerów na podstawie wszystkich danych zawartych w formularzu zgłoszeniowym oraz na podstawie rozmowy i uzyskanejoceny końcowej.
- Chętni uczniowie, w terminie ustalonym przez komisję, zgłaszają swoją kandydaturę na zatwierdzonym przez komisję formularzu zgłoszeniowym (formularze dostępne będą u koordynatorów- załącznik nr 1).
- Wymagane dokumenty należy złożyć u Koordynatorów projektu.
- Do rekrutacji mogą przystąpić uczniowie spełniający następujące wymagania:
- są uczniami klas II lub III V LO w Gdyni,
- posiadają umiejętność komunikowania się, kompetencje społeczne i emocjonalne,
- cechuje ich rzetelność, uczciwość i sumienność podczas realizacji postawionych zadań i chcą uczestniczyć aktywnie w życiu szkoły lub klasy.
- Pełną listę kryteriów naboru zawiera załącznik nr 4.
§ 6
PROCEDURA KWALIFIKACYJNA
- Podczas procedury rekrutacyjnej kandydaci otrzymują punkty wg. kryteriów zawartych w formularzu zgłoszeniowym tj. za:
a/ informacje zawarte w formularzu,
b/ rozmowę,
c/ ewentualnie rekomendację wychowawcy, nauczycieli uczących, organizacji szkolnych itp..
Kryteria oceny kandydatów na schoolworkerów znajdują się w załączniku nr 6
- Na podstawie rozmowy oraz analizy spełnienia kryteriów Komisja podejmuje decyzję o zakwalifikowaniu danej osoby do programu lub – w razie potrzeby – przekazuje informacje dotyczące ewentualnego przygotowania do udziału w przyszłości.
- Na postawie przyznanej punktacji zostanie utworzona lista schoolworkerów.
- Ocena wniosków zgłoszeniowych pod kątem spełnienia kryteriów formalnych i merytorycznych zostanie przeprowadzona w terminie do 30 października danego roku, przy czym Komisja Rekrutacyjna zastrzega sobie prawo wydłużenia ww. terminu, o czym powiadomi kandydatów.
- Z posiedzenia komisji rekrutacyjnej zostanie sporządzony protokół zawierający datę posiedzenia, imiona i nazwiska oraz podpisy członków komisji, lista uczniów zakwalifikowanych do roli schoolworkera.
- Wyniki rekrutacji zostaną opublikowane przy wykorzystaniu kanałów tradycyjnych i internetowych.
- Każdy uczestnik, bez podania przyczyny, może zrezygnować z udziału w projekcie.
- Osoby zakwalifikowane do udziału w projekcie, a także osoby po zakończeniu procesu rekrutacji, zostaną poinformowane o dalszej procedurze związanej z udziałem w projekcie, koniecznością podpisania stosownych dokumentów, o dalszych obowiązkowych krokach, w tym:
-uczestnictwie w warsztacie przygotowawczym,
-integracji z zespołem schoolworkerów,
- udziale w spotkaniach superwizyjnych.
- Uczniom i rodzicom przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń, co do wyników rekrutacji w terminie do 7 dni roboczych od daty ogłoszenia listy uczestników.
- W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń komisja rozpatrzy je w ciągu 7 dni roboczych od wpłynięcia informacji i ogłosi ostateczną decyzję, która jest nieodwołalna.
- Wszelkie kwestie nieujęte w regulaminie będą rozstrzygane przez Koordynatorów projektu.
§ 7
DZIAŁANIA PROJEKTOWE
- Działania projektowe obejmują:
- kampanię informacyjną dla całej społeczności szkolnej ( Dyrektor szkoły, nauczyciele,
pracownicy szkoły, rodzice, uczniowie).
- rekrutację do projektu schoolworkerów.
- realizację zadań projektowych wg założonego harmonogramu.
- ewaluację projektu.
2. Zadania projektowe dotyczą:
a/ Koordynatorów- ich zadania to:
→ rekrutacja i szkolenie schoolworkerów. tworzenie warunków do ich działania,
→ organizacja spotkań, warsztatów, konsultacji, superwizji dla schoolworkerów, koordynacja zespołu, towarzyszenie i wspieranie,
→ dobór par schoolworker–osoba uczniowska wymagająca wsparcia,
→ monitorowanie bezpieczeństwa uczniów/uczennic i reagowanie w sytuacjach kryzysowych,
→ współpraca z dyrekcją, wychowawcami, rodzicami i instytucjami zewnętrznymi.
b/ Schoolworkerów- wybranych uczniów klas 2–3 (szkół ponadpodstawowych), pełniących funkcję wspierających rówieśników- ich zadania to:
→ krótkie rozmowy wspierające z rówieśnikami (1 raz w tygodniu, 15-25 min, max. 6 tygodni),
→ prowadzenie rejestru spotkań,
→ współorganizowanie działań integracyjnych,
→ udział w zajęciach, superwizjach i innych spotkaniach dla schoolworkerów,
→ promocja zdrowia psychicznego w szkole, dobrych relacji i pomoc uczniom w adaptacji,
→ przekazywanie trudnych sytuacji do Koordynatorów Szkolnych,
→ udział w procesie ewaluacji, monitorowania jakości i skuteczności realizowanych działań,
działają wyłącznie:
→ na terenie szkoły,
→ w wyznaczonych z Koordynatorem Szkolnym godzinach i miejscach,
→ po odpowiednim przeszkoleniu i pod superwizją.
§ 8
STANDARDY BEZPIECZEŃSTWA
- Metoda wymaga zachowania specjalnych procedur, postaw i zasad m. in.:
→ Wyraźne granice roli schoolworkera. Uczniowie wspierający nie pełnią roli terapeuty. Działają wyłącznie na terenie szkoły, w ustalonym czasie i pod opieką Koordynatora Szkolnego.
→ Rozmowy są poufne, ale każdy schoolworker ma obowiązek zgłoszenia dorosłemu sytuacji zagrażającej życiu lub zdrowiu kolegi/koleżanki.
→ Odpowiednie przygotowanie i nadzór. Koordynatorzy i uczniowie przechodzą obowiązkowe szkolenia. Wszyscy schoolworkerzy objęci są regularną superwizją prowadzoną przez Koordynatora Szkolnego.
→ Kwalifikacja uczestników. Do roli schoolworkera kwalifikują się tylko uczniowie z odpowiednim przygotowaniem, frekwencją i dobrym funkcjonowaniem emocjonalnym i społecznym.
→ Zgodność z przepisami - Wszystkie działania prowadzone w ramach Peer Support są zgodne z przepisami RODO oraz zasadami ochrony danych i bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w szkole.
→Dobrowolność i elastyczność udziału. Uczeń może w każdej chwili zrezygnować z roli schoolworkera lub – za zgodą Koordynatora – zostać czasowo przeniesiony do innych działań w ramach programu (np. promocji zdrowia psychicznego).
- Uczeń / uczennica, który dzieli się swoim problemem, zasługuje na szacunek, dyskrecję i realną pomoc. Szkoła i koordynatorzy dbają o to, aby:
→ rozmowa odbywała się w bezpiecznej przestrzeni, bez presji i przerywania,
→ młody człowiek szukający pomocy był potraktowany poważnie, a jego głos miał znaczenie,
→ informacje były przekazywane dalej zgodnie z zasadami ochrony danych i bezpieczeństwa,
→ po zgłoszeniu trudności, zapewniono mu realne wsparcie – psychologiczne, wychowawcze lub interwencyjne,
→ w sytuacjach kryzysowych reagowano szybko, z poszanowaniem godności ucznia / uczennicy.
- W sytuacji alarmującej lub wymagającej interwencji obowiązuje procedura postępowania- załącznik nr 5.
CZĘŚĆ III
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 9
PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
Administratorami danych osobowych przetwarzanych w związku z rekrutacją do Projektu oraz uczestnictwem w Projekcie są: współadministratorzy: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji z siedzibą przy Al. Jerozolimskich 142A, 02‑305 Warszawa, Ministerstwo Edukacji Narodowej z siedzibą przy Al. Szucha 25, 00-918 Warszawa, Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej z siedzibą przy ul. Lebiodowej 11/L, 04-674 Warszawa, Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego z siedzibą przy ul. Wspólnej 2/4, 00-926 Warszawa oraz V LO z siedzibą przy ul Dickmana 14, 81-109 Gdynia.
§ 10
INFORMACJE DODATKOWE
- Informacje o prowadzonej rekrutacji, regulamin projektu, wszelkie aktualności związane z projektem będą przekazywane kanałami tradycyjnymi i elektronicznymi ( publikowane na stronie internetowej szkoły, przesyłane poprzez Dziennik Elektroniczny, media społecznościowe) i w sposób ustalony z zainteresowanymi osobami.
- Dokumenty rekrutacyjne i projektowe przechowują Szkolni Koordynatorzy projektu.
- Koordynatorzy zastrzegają sobie prawo zmiany postanowień niniejszego regulaminu.
- Wszelkie uwagi i opinie dotyczące przeprowadzonych działań oraz opinie na temat pracy uczestnik ma prawo zgłaszać do Koordynatora projektu lub Dyrektora szkoły.
- Uczestnik projektu ponosi odpowiedzialność za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą.
- Koordynatorzy z ramienia Fundacji sprawują nadzór nad kwestiami merytorycznymi i organizacyjnymi projektu w V LO w Gdyni.
- W przypadkach nieuregulowanych niniejszym regulaminem, decyzję podejmują Koordynatorzy projektu z ramienia Fundacji.
- W kwestiach nieobjętych niniejszym regulaminem, zastosowanie mają przepisy polskiego kodeksu cywilnego.
§ 11
MAPA PUNKTÓW POMOCY
- Wsparcie w zakresie pomocy psychologicznej można uzyskać we właściwych ze względu na teren zamieszkania Ośrodku/ Zespole Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży - I poziom referencyjny.
- Poza służbą zdrowia, fachową pomoc psychologiczną można uzyskać również w wielu innych miejscach (instytucjach), takich jak:
- Centrum wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego – 800 70 2222
- Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży – 116 111
- Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka – 800 12 12 12
- Telefon Zaufania dla Osób Dorosłych w Kryzysie Emocjonalnym – 116 123
- Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci – 800 100 100
- Policyjny Telefon Zaufania – 800 12 02 26
- Poradnie psychologiczno- pedagogiczne w szkołach
- Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie
- Lokalne ośrodki (centra) interwencji kryzysowej
- Pomocowe strony internetowe:
- pokonackryzys.pl,
- liniawsparcia.pl,
- pogotowieduchowe.pl.
Załączniki:
Załącznik nr 1 - Formularz zgłoszeniowy ucznia.
Załącznik nr 2- Kryteria oceny kandydata.
Załącznik nr 3- Informacja ze zgodą rodzica na udział ucznia/ uczennicy w programie.
Załącznik nr 4- Kryteria naboru schoolworkerów.
Załącznik nr 5- Procedura sytuacji alarmującej lub wymagającej interwencji.
Załącznik nr 6- Kryteria oceny kandydatów na schoolworkerów.