school and education

Sekretariat

58 625 44 68 

     V Liceum Ogólnokształcące im. Płk. Stanisława Dąbka w Gdyni                                                             

Prudenter et cum Honore

Regulamin rekrutacji PEER SUPPORT

REGULAMIN REKRUTACJI I REALIZACJI PROJEKTU  PILOTAŻOWEGO „WSPARCIE RÓWIEŚNICZE W ZAKRESIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO MŁODZIEŻY(PEER SUPPORT)” W V LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W GDYNI W LATACH 2025-2028 nr FERS-PS-0620 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (dalej jako FERS), Priorytet FERS.05 Innowacje społeczne, Działanie 05.01 Innowacje społeczne.

CZĘŚĆ I - ZASADY OGÓLNE

§ 1

DEFINICJE

1. Użyte w Regulaminie i metodzie ,, Peer Support” pojęcia oznaczają:

- Fundacja (lider Projektu) – Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji;

- Partnerzy Projektu – podmioty uczestniczące w realizacji Projektu, tj. MEN i FIEP;

- MEN – Ministerstwo Edukacji Narodowej;

- FIEP – Fundacja „Instytut Edukacji Pozytywnej”;

- Koordynator Szkolny – uczestnik Projektu, osoba zakwalifikowana do udziału w Projekcie i uczestnicząca w Pilotażu;

- Pilotaż – zespół działań realizowanych na rzecz Koordynatora Szkolnego oraz działań realizowanych przez Koordynatora Szkolnego, mających na celu wdrożenie i przetestowanie Metody;

- Metoda - opracowana w ramach Projektu metoda wsparcia dla uczniów/uczennic w kryzysach psychicznych, oparta na wsparciu rówieśniczym, czyli na tzw. metodzie peer support;

- Schoolworker – uczeń biorący udział w działaniach projektowych jako udzielający wsparcia rówieśniczego w ramach podejścia peer support;

- Komitet Sterujący - organ nadzorczy złożony z przedstawicieli Fundacji oraz Partnerów Projektu;

- Grupa Liderów -  grupa ekspertów, którzy w ramach projektu odpowiadają za merytoryczne aspekty, dążąc do jej wysokiej jakości i szerszej dostępności.

§2

 INFORMACJE OGÓLNE

  1. Regulamin określa zasady rekrutacji i warunki realizacji oraz uczestnictwa uczniów V LO w Gdyni w projekcie ,, Zdrowie psychiczne młodzieży - Peer Support -  zorganizowane wsparcie emocjonalno-społeczne w środowisku szkolnym”.
  2. Projekt jest realizowany w V Liceum Ogólnokształcącym im. płk. St. Dąbka w Gdyni, ul A. Dickmana14, 81-155 Gdynia w formie pilotażu metody ,, Peer support” dot. budowania relacji, wzmacniania kompetencji społecznych i poprawy klimatu oraz atmosfery w szkole.              
  3. Projekt trwa 36 miesięcy i jest realizowany w okresie od 01 sierpnia 2025r. do 31 lipca 2028 r.
  4. Celem projektu jest stworzenie i przetestowanie rozwiązań metody wsparcia dla uczniów i uczennic w kryzysach psychicznych, opartej na pomocy rówieśniczej, tzw. Metodzie Peer Support
  5. Za realizację projektu w V LO odpowiedzialni są koordynatorzy- pedagog szkolny i nauczyciel wychowawca wyłonieni w procesie rekrutacji przez realizatorów ogólnopolskiego pilotażu dla 200 szkół w Polsce, za systemowe wsparcie odpowiedzialne są Grupy Liderów Merytorycznych.
  6. Działania uczniów/uczennic w ramach Peer Support mają charakter wolontariatu i są wpisywane do programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
  7. Projekt jest skierowany do uczniów V LO, którzy spełniają warunki kwalifikacyjne, złożą formularze zgłoszeniowe i przejdą procedurę rekrutacyjną na schoolworkerów.
  8. Projekt zakłada udział uczniów V LO w Gdyni w roli schoolworkerów. którzy zgodnie z procedurą metody będą udzielać wsparcia innym uczniom znajdującym się w trudnych sytuacjach psychicznych, społecznych i rozwojowych.
  9. W ramach projektu wsparcie otrzymają uczniowie, którzy będą mogli odbyć spotkania i rozmowy ze schoolworkerami w ściśle określonych warunkach i na ustalonych zasadach.
  10. Rekrutacja uczestników do projektu odbędzie w oparciu o zasady metody ,, Peer support” i wytyczne do realizacji projektu.
  11. Uczniowie zakwalifikowani do projektu w roli schoolworkerów otrzymają zgodnie z zasadami metody wsparcie w postaci zajęć, superwizji i konsultacji indywidualnych.
  12. Uczniowie zakwalifikowani do projektu są zobowiązani do przestrzegania kodeksu etycznego schoolworkera, ale też na każdym etapie jego realizacji mogą dobrowolnie odstąpić od jego realizacji.

§ 3

CELE, ZADANIA I OCZEKIWANE EFEKTY PROJEKTU

I. CEL OGÓLNY.

Celem wdrożenia Metody Peer Support jest utworzenie bezpiecznego i dostępnego systemu wzajemnego wsparcia, który przyczyni się do budowania odporności psychicznej oraz wzmacniania dobrostanu uczniów i uczennic, co prowadzić będzie do zapobiegania kryzysom psychicznym poprzez rozwój umiejętności społecznych, promowanie otwartej komunikacji i wczesne reagowanie na trudności emocjonalne. Metoda opiera się na wsparciu młodzieży przez osoby z podobnym doświadczeniem i w podobnym wieku.

II. CELE SZCZEGÓŁOWE I REALIZOWANE ZADANIA.

  1. Zwiększenie odporności psychicznej w środowisku szkolnym poprzez rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnościami emocjonalnymi – realizacja tego celu ma za zadanie wyposażyć uczniów i uczennice w konkretne narzędzia i strategie radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Dzięki temu młodzi będą lepiej przygotowani do mierzenia się z wyzwaniami codziennego życia szkolnego i prywatnego, co zmniejszy docelowo ryzyko problemów psychicznych.
  2. Tworzenie bezpiecznego środowiska (klimatu szkoły) dla uczniów i uczennic, w którym będą mogli otwarcie mówić o swoich potrzebach – celem jest stworzenie atmosfery zaufania, akceptacji i bezpieczeństwa, w której uczniowie i uczennice będą czuli się komfortowo wyrażając swoje emocje i prosząc o pomoc. Taki klimat sprzyja wczesnemu wykrywaniu problemów oraz budowaniu relacji opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji.
  3. Szybka i adekwatna reakcja na potrzeby psychiczne uczniów poprzez stworzenie systemu Peer Support – ten cel zakłada wprowadzenie struktury, w której uczniowie i uczennice mogą uzyskać wsparcie od swoich rówieśników. Pomaga to nie tylko w szybszym reagowaniu na pojawiające się trudności, ale także wzmacnia poczucie wspólnoty i solidarności wśród uczniów.
  4. Wzmocnienie efektywności systemu wsparcia zdrowia psychicznego poprzez współpracę między rówieśnikami i dorosłymi pracownikami szkoły – celem jest stworzenie spójnego systemu wsparcia, w którym uczniowie i uczennice oraz dorośli (nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy, psycholodzy) współdziałają na rzecz dobra wspólnego. Taka współpraca zwiększa skuteczność działań i pozwala lepiej odpowiadać na zróżnicowane potrzeby młodych ludzi.

III. OCZEKIWANE EFEKTY.

  1. Zorganizowane wsparcie emocjonalno-społeczne w środowisku szkolnym oparte na relacjach rówieśniczych i ukierunkowane na profilaktykę oraz wzmacnianie dobrostanu uczniów i uczennic to oczekiwany efekt realizacji projektu.
  1. Metoda oparta jest na empatii, dobrowolności, poufności i wzajemnym zrozumieniu, sprzyja:

→ budowaniu bezpiecznego klimatu szkoły, poprawie klimatu szkoły i relacji międzyludzkich,

→ stworzeniu w szkole prostych, dostępnych i bezpiecznych form wsparcia emocjonalnego dla uczniów/uczennic, opartego na relacjach rówieśniczych i współpracy z kadrą pedagogiczną,

→ wzmacnianiu odporności emocjonalnej uczniów/uczennic,

→ daje możliwość wczesnego rozpoznawania sygnałów kryzysu psychicznego,

→ rozwija kompetencje społecznych uczniów/uczennic: empatii, odpowiedzialności, współpracy,

→ wspiera w sytuacjach: samotności, choroby, zmiany środowiska, trudności adaptacyjnych,

→ zachęca do wspólnych działań uczniów i kadry, które sprzyjają dobremu samopoczuciu uczniów i budowaniu wspierających relacji w społeczności szkolnej,

→ obniżaniu napięcia emocjonalnego wśród uczniów,

→ lepszemu rozpoznawaniu potrzeb uczniów,

→ zwiększeniu aktywności i obecności uczniów w szkole,

→ wzmocnieniu wizerunku szkoły jako bezpiecznej i otwartej na potrzeby młodzieży.

CZĘŚĆ II - REALIZACJA PROJEKTU

§ 4

ZAKRES PRACY PROJEKTOWEJ

  1. Osoby objęte wsparciem i zakres wsparcia to:

- cała społeczność szkolna a szczególnie:

- schoolworkerzy,

- osoby potrzebujące wsparcia psychologicznego.

  1. Zakres wsparcia obejmuje:

 dla Schoolworkerów:

- szkolenia,

- superwizje,

- konsultacje indywidualne,

- mentoring.

Dla osób potrzebujących wsparcia:

- rozmowy ze schoolworkerami,

- rozmowy z osobami dorosłymi w sytuacjach wymagających interwencji,

- instytucje zewnętrzne pracujące na rzecz zdrowia psychicznego młodzieży.

Całej społeczności:

- narzędzie w pracy wychowawczej i profilaktycznej szkoły,

- promocję zdrowia psychicznego i działania dodatkowe w postaci akcji promocyjnych zdrowia   psychicznego.

  1. Praca projektowa polega na wypracowaniu poprzez pilotaż metody ,, Peer support” w polskich szkołach narzędzi do wspierania uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji i przetestowania jej w szkołach ponadpodstawowych.

 

§ 5

ZASADY REKRUTACJI UCZESTNIKÓW- SCHOOLWORKERÓW

  1. Rekrutacja uczestników zostanie poprzedzona ogłoszeniem/ informacją skierowaną do uczniów i rodziców drogą tradycyjną i internetową.
  2. Rekrutacji uczniów na schoolworkerów dokonuje Komisja Rekrutacyjna w składzie:

a/ wicedyrektor szkoły   

b/ koordynatorzy projektu.

  1. Komisja Rekrutacyjna ogłasza termin rekrutacji i podejmuje decyzje o zakwalifikowaniu schoolworkerów na podstawie wszystkich danych zawartych w formularzu zgłoszeniowym oraz na podstawie rozmowy i uzyskanejoceny końcowej.
  2. Chętni uczniowie, w terminie ustalonym przez komisję, zgłaszają swoją kandydaturę na zatwierdzonym przez komisję formularzu zgłoszeniowym (formularze dostępne będą u koordynatorów- załącznik nr 1).
  3. Wymagane dokumenty należy złożyć u Koordynatorów projektu.
  4. Do rekrutacji mogą przystąpić uczniowie spełniający następujące wymagania:

- są uczniami klas II lub III V LO w Gdyni,

- posiadają umiejętność komunikowania się, kompetencje społeczne i emocjonalne,

- cechuje ich rzetelność, uczciwość i sumienność podczas realizacji postawionych zadań i chcą   uczestniczyć aktywnie w życiu szkoły lub klasy.

  1. Pełną listę kryteriów naboru zawiera załącznik nr 4.

 

§ 6

PROCEDURA KWALIFIKACYJNA

  1. Podczas procedury rekrutacyjnej kandydaci otrzymują punkty wg. kryteriów zawartych w formularzu zgłoszeniowym tj. za:

a/ informacje zawarte w formularzu,

b/ rozmowę,

c/ ewentualnie rekomendację wychowawcy, nauczycieli uczących, organizacji szkolnych itp..

Kryteria oceny kandydatów na schoolworkerów znajdują się w załączniku nr 6

  1. Na podstawie rozmowy oraz analizy spełnienia kryteriów Komisja podejmuje decyzję o zakwalifikowaniu danej osoby do programu lub – w razie potrzeby – przekazuje informacje dotyczące ewentualnego przygotowania do udziału w przyszłości.
  2. Na postawie przyznanej punktacji zostanie utworzona lista schoolworkerów.
  3. Ocena wniosków zgłoszeniowych pod kątem spełnienia kryteriów formalnych i merytorycznych zostanie przeprowadzona w terminie do 30 października danego roku, przy czym Komisja Rekrutacyjna zastrzega sobie prawo wydłużenia ww. terminu, o czym powiadomi kandydatów.
  4. Z posiedzenia komisji rekrutacyjnej zostanie sporządzony protokół zawierający datę posiedzenia, imiona i nazwiska oraz podpisy członków komisji, lista uczniów zakwalifikowanych do roli schoolworkera.
  5. Wyniki rekrutacji zostaną opublikowane przy wykorzystaniu kanałów tradycyjnych i internetowych.
  6. Każdy uczestnik, bez podania przyczyny, może zrezygnować z udziału w projekcie.
  7. Osoby zakwalifikowane do udziału w projekcie, a także osoby po zakończeniu procesu rekrutacji, zostaną poinformowane o dalszej procedurze związanej z udziałem w projekcie, koniecznością podpisania stosownych dokumentów, o dalszych obowiązkowych krokach, w tym:

-uczestnictwie w warsztacie przygotowawczym,

-integracji z zespołem schoolworkerów,

- udziale w spotkaniach superwizyjnych.

  1. Uczniom i rodzicom przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń, co do wyników rekrutacji w terminie do 7 dni roboczych od daty ogłoszenia listy uczestników.
  2. W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń komisja rozpatrzy je w ciągu 7 dni roboczych od wpłynięcia informacji i ogłosi ostateczną decyzję, która jest nieodwołalna.
  3. Wszelkie kwestie nieujęte w regulaminie będą rozstrzygane przez Koordynatorów projektu.

§ 7

 DZIAŁANIA  PROJEKTOWE

  1. Działania projektowe obejmują:

- kampanię informacyjną dla całej społeczności szkolnej ( Dyrektor szkoły, nauczyciele,

  pracownicy szkoły, rodzice, uczniowie).

- rekrutację do projektu schoolworkerów.

- realizację zadań projektowych wg założonego harmonogramu.

- ewaluację projektu.

2. Zadania projektowe dotyczą:

a/ Koordynatorów- ich zadania to:

→ rekrutacja i szkolenie schoolworkerów. tworzenie warunków do ich działania,

→ organizacja spotkań, warsztatów, konsultacji, superwizji dla schoolworkerów, koordynacja zespołu, towarzyszenie i wspieranie,

→ dobór par schoolworker–osoba uczniowska wymagająca wsparcia,

→ monitorowanie bezpieczeństwa uczniów/uczennic i reagowanie w sytuacjach kryzysowych,

→ współpraca z dyrekcją, wychowawcami, rodzicami i instytucjami zewnętrznymi.

b/ Schoolworkerów- wybranych uczniów klas 2–3 (szkół ponadpodstawowych), pełniących funkcję wspierających rówieśników- ich zadania to:

→ krótkie rozmowy wspierające z rówieśnikami (1 raz w tygodniu, 15-25 min, max. 6 tygodni),

→ prowadzenie rejestru spotkań,

→ współorganizowanie działań integracyjnych,

→ udział w zajęciach, superwizjach i innych spotkaniach dla schoolworkerów,

→ promocja zdrowia psychicznego w szkole, dobrych relacji i pomoc uczniom w adaptacji, 

→ przekazywanie trudnych sytuacji do Koordynatorów Szkolnych,

→ udział w procesie ewaluacji, monitorowania jakości i skuteczności realizowanych działań,

działają wyłącznie:

→ na terenie szkoły,

→ w wyznaczonych z Koordynatorem Szkolnym godzinach i miejscach,

→ po odpowiednim przeszkoleniu i pod superwizją.

 

§ 8

STANDARDY BEZPIECZEŃSTWA

  1. Metoda wymaga zachowania specjalnych procedur, postaw i zasad m. in.:

→ Wyraźne granice roli schoolworkera. Uczniowie wspierający nie pełnią roli terapeuty. Działają wyłącznie na terenie szkoły, w ustalonym czasie i pod opieką Koordynatora Szkolnego.

→ Rozmowy są poufne, ale każdy schoolworker ma obowiązek zgłoszenia dorosłemu sytuacji zagrażającej życiu lub zdrowiu kolegi/koleżanki.

→ Odpowiednie przygotowanie i nadzór. Koordynatorzy i uczniowie przechodzą obowiązkowe szkolenia. Wszyscy schoolworkerzy objęci są regularną superwizją prowadzoną przez Koordynatora Szkolnego.

→ Kwalifikacja uczestników. Do roli schoolworkera kwalifikują się tylko uczniowie z odpowiednim przygotowaniem, frekwencją i dobrym funkcjonowaniem emocjonalnym i społecznym.

→ Zgodność z przepisami - Wszystkie działania prowadzone w ramach Peer Support są zgodne z przepisami RODO oraz zasadami ochrony danych i bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w szkole.

→Dobrowolność i elastyczność udziału. Uczeń może w każdej chwili zrezygnować z roli schoolworkera lub – za zgodą Koordynatora – zostać czasowo przeniesiony do innych działań w ramach programu (np. promocji zdrowia psychicznego).

  1. Uczeń / uczennica, który dzieli się swoim problemem, zasługuje na szacunek, dyskrecję i realną pomoc. Szkoła i koordynatorzy dbają o to, aby:

→ rozmowa odbywała się w bezpiecznej przestrzeni, bez presji i przerywania,

→ młody człowiek szukający pomocy był potraktowany poważnie, a jego głos miał znaczenie,

→ informacje były przekazywane dalej zgodnie z zasadami ochrony danych i bezpieczeństwa,

→ po zgłoszeniu trudności, zapewniono mu realne wsparcie – psychologiczne, wychowawcze lub interwencyjne,

→ w sytuacjach kryzysowych reagowano szybko, z poszanowaniem godności ucznia / uczennicy.

  1. W sytuacji alarmującej lub wymagającej interwencji obowiązuje procedura postępowania- załącznik nr 5.

CZĘŚĆ III

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 9

PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH

Administratorami danych osobowych przetwarzanych w związku z rekrutacją do Projektu oraz uczestnictwem  w Projekcie są: współadministratorzy: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji z siedzibą przy Al. Jerozolimskich 142A, 02‑305 Warszawa, Ministerstwo Edukacji Narodowej z siedzibą przy Al. Szucha 25, 00-918 Warszawa, Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej z siedzibą przy ul. Lebiodowej 11/L, 04-674 Warszawa, Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego z siedzibą przy ul. Wspólnej 2/4, 00-926 Warszawa oraz V LO z siedzibą przy ul Dickmana 14, 81-109 Gdynia. 

§ 10

 INFORMACJE DODATKOWE

  1. Informacje o prowadzonej rekrutacji, regulamin projektu, wszelkie aktualności związane z projektem będą przekazywane kanałami tradycyjnymi i elektronicznymi ( publikowane na stronie internetowej szkoły, przesyłane poprzez Dziennik Elektroniczny, media społecznościowe) i w sposób ustalony z zainteresowanymi osobami.
  2. Dokumenty rekrutacyjne i projektowe przechowują Szkolni Koordynatorzy projektu.
  3. Koordynatorzy zastrzegają sobie prawo zmiany postanowień niniejszego regulaminu.
  4. Wszelkie uwagi i opinie dotyczące przeprowadzonych działań oraz opinie na temat pracy uczestnik ma prawo zgłaszać do Koordynatora projektu lub Dyrektora szkoły.
  5. Uczestnik projektu ponosi odpowiedzialność za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą.
  6. Koordynatorzy z ramienia Fundacji sprawują nadzór nad kwestiami merytorycznymi i organizacyjnymi projektu w V LO w Gdyni.
  7. W przypadkach nieuregulowanych niniejszym regulaminem, decyzję podejmują Koordynatorzy projektu z ramienia Fundacji.
  8. W kwestiach nieobjętych niniejszym regulaminem, zastosowanie mają przepisy polskiego kodeksu cywilnego.

§ 11

MAPA PUNKTÓW POMOCY

  1. Wsparcie w zakresie pomocy psychologicznej można uzyskać we właściwych ze względu na teren zamieszkania Ośrodku/ Zespole Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży - I poziom referencyjny.

 https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/informacje-o-swiadczeniach/ochrony-zdrowia-psychicznego-dzieci-i-mlodziezy/

  1. Poza służbą zdrowia, fachową pomoc psychologiczną można uzyskać również w wielu innych miejscach (instytucjach), takich jak:

- Centrum wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego – 800 70 2222

- Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży – 116 111

- Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka – 800 12 12 12

- Telefon Zaufania dla Osób Dorosłych w Kryzysie Emocjonalnym – 116 123

- Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci – 800 100 100

 - Policyjny Telefon Zaufania – 800 12 02 26

- Poradnie psychologiczno- pedagogiczne w szkołach

- Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie

- Lokalne ośrodki (centra) interwencji kryzysowej

  1. Pomocowe strony internetowe:

- pokonackryzys.pl,

- liniawsparcia.pl,

- pogotowieduchowe.pl.

Załączniki:

Załącznik nr 1 - Formularz zgłoszeniowy ucznia.

Załącznik nr 2- Kryteria oceny kandydata.

Załącznik nr 3- Informacja ze zgodą rodzica na udział ucznia/ uczennicy w programie.

Załącznik nr 4- Kryteria naboru schoolworkerów.

Załącznik nr 5- Procedura sytuacji alarmującej lub wymagającej interwencji.

Załącznik nr 6- Kryteria oceny kandydatów na schoolworkerów. 

 

Zadzwoń

58 625 44 68