Regulamin rekrutacji i uczestnictwa w projekcie
„Kompetencje kluczowe na piątkę z plusem w Mieście Gdynia” nr projektu FEPM.05.08.-IZ.00-0063/24 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), Priorytetu 5 Fundusze europejskie dla silnego społecznie Pomorza (EFS+), Działania 5.8. Edukacja ogólna i zawodowa w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027 (FEP 2021-2027).
§1
Informacje ogólne
- Regulamin niniejszy określa zasady rekrutacji i uczestnictwa uczniów/uczennic
oraz przedstawicieli kadry w projekcie „Kompetencje kluczowe na piątkę z plusem w Mieście Gdynia”. - Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+).
- Projekt realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027 (FEP 2021-2027), działania 5.8 Edukacja ogólna i zawodowa (w zakresie projektów dotyczących edukacji ogólnej).
- Projekt dofinansowany przez Województwo Pomorskie na podstawie Umowy nr FEPM.05.08-IZ.00-0063/24-00.
- Beneficjentem projektu jest Gmina Miasta Gdyni.
- Biuro projektu mieści się w Wydziale Edukacji Urzędu Miasta Gdyni przy ul. Śląskiej 35-37,
81-310 Gdynia. - Projekt realizowany jest w okresie od 1 września 2024 r. do 30 czerwca 2027 r. na terenie
12 szkół/placówek zlokalizowanych na obszarze województwa, których organem prowadzącym jest Beneficjent Gmina Miasta Gdyni:
- Szkoła Podstawowa nr 10 im. E. Kwiatkowskiego, ul. Morska 192, 81-006 Gdynia,
- Szkoła Podstawowa nr 31 im. Synów Pułku, Chylońska 227, 81-007 Gdynia,
- Szkoła Podstawowa nr 33 im. Obrońców Kępy Oksywskiej, ul. Cypriana Godebskiego 8, 81-134 Gdynia,
- Szkoła Podstawowa nr 35 im. Kpt. Stanisława Kosko, Uczniowska 1, 81-647 Gdynia,
- Szkoła Podstawowa 39 im. kpt ż. w. Kazimierza Jurkiewicza, ul. Adm. J. Unruga 88, 81 - 153 Gdynia,
- Szkoła Podstawowa 43 im. Wiceadmirała Kazimierza Porębskiego, ul. Wiceadmirała Kazimierza Porębskiego 21, 81-185 Gdynia,
- Szkoła Podstawowa nr 44 im. Obrońców Wybrzeża, ul. Mjr. H. Sucharskiego 10, 81-157 Gdynia,
- V Liceum Ogólnokształcące im. płk. Stanisława Dąbka, ul. Arenda Dickmana 14, 81-109 Gdynia,
- VII Liceum Sportowe im. Józefa Wybickiego Gdynia, ul. Władysława IV 54, 81-384 Gdynia,
- Technikum Gastronomiczne w Zespole Szkół Hotelarsko – Gastronomicznych, ul. Morska 77, 81-222 Gdynia,
- Technikum nr 3 w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Nr 2 w Gdyni, Pułkownika Stanisława Dąbka 207, 81-167 Gdynia,
- Technikum Budowlane w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Nr 2 w Gdyni, Pułkownika Stanisława Dąbka 207, 81-167 Gdynia.
- Ilekroć poniżej jest mowa o:
1) Regulaminie– rozumie się przez to niniejszy Regulamin rekrutacji i uczestnictwa w projekcie „Kompetencje kluczowe na piątkę z plusem w Mieście Gdynia”,
2) uczestnikach – rozumie się przez to uczniów, uczennice oraz przedstawicieli kadry biorących udział w zajęciach realizowanych w ramach projektu.
§2
Cele i zakres wsparcia
Celem głównym projektu jest podniesienie jakości edukacji poprzez wsparcie 12 szkół
oraz uczniów ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych.
Cel główny zostanie osiągnięty przez następujące cele szczegółowe:
- podniesienie kompetencji kluczowych u uczniów poprzez realizację zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, rozwijających, kursów i warsztatów prowadzonych przy wykorzystaniu nowoczesnych pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach projektu,
- zwiększenie wiedzy i umiejętności edukacyjno-zawodowych uczniów poprzez świadczenie dostosowanej do ich potrzeb oferty doradztwa zawodowego, uwzględniającego aspekty przełamywania stereotypów płciowych oraz promocję kierunków obszaru STEAM,
-poprawę kondycji psychiczno-emocjonalnej uczniów,
-podniesienie kwalifikacji zawodowych w obszarze komplementarnym do zdiagnozowanych potrzeb uczniów,
- podniesienie kwalifikacji i kompetencji nauczycieli.
Działania w ramach projektu obejmą:
• Wyrównanie dysproporcji edukacyjnych – realizacja zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, mających na celu wspieranie uczniów z trudnościami w nauce, co przyczyni się do ich równouprawnienia w dostępie do edukacji.
• Rozwój zainteresowań i uzdolnień – stworzenie warunków do odkrywania i rozwijania pasji uczniów poprzez różnorodne aktywności, które będą stymulować ich kreatywność i chęć do nauki.
• Wsparcie w wyborach edukacyjno-zawodowych – zapewnienie uczniom dostępu do doradców zawodowych w szkołach, którzy pomogą w identyfikacji ich kompetencji oraz predyspozycji psychofizycznych, wspierając ich w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących przyszłości.
• Rozwój kompetencji kluczowych – Skoncentrowanie się na rozwijaniu umiejętności przedsiębiorczości, pracy w zespole, kreatywności oraz logicznego myślenia, które są niezbędne w dzisiejszym świecie.
• Wsparcie w zakresie kompetencji społeczno-emocjonalnych – opracowanie mechanizmów obronnych umożliwiających uczniom radzenie sobie z emocjami destrukcyjnymi, co przyczyni się do ich lepszego funkcjonowania w społeczeństwie.
• Innowacyjne metody uczenia się – wprowadzenie różnorodnych metod i narzędzi dydaktycznych, które wzbogacą proces nauczania i pomogą uczniom w rozwijaniu umiejętności uczenia się.
• Wsparcie dla nauczycieli – oferowanie szkoleń i materiałów dotyczących nowoczesnych metod nauczania oraz pracy z uczniami z problemami społeczno-emocjonalnymi, aby podnieść jakość edukacji w szkołach.
• Doposażenie sal lekcyjnych i zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych, aby podnieść standardy nauczania oraz zapewnić uczniom lepsze warunki do nauki.
§3
Zasady rekrutacji i kwalifikacji uczestników
- Rekrutacja uczestników do poszczególnych rodzajów zajęć prowadzona będzie w oparciu o niniejsze zasady:
1) do udziału w projekcie uprawnieni są wyłącznie uczniowie, uczennice, przedstawiciele kadry placówek wykazanych w § 1 ust. 7.;
2) na zajęcia rekrutowani będą uczniowie, uczennice, zgodnie ze zdiagnozowanymi w szkole ich indywidualnymi potrzebami, zainteresowaniami i predyspozycjami;
3) na zajęcia rekrutowana będzie kadra zgodnie z zapotrzebowaniem wykazanym w diagnozie,
4) uczestnicy projektu mogą uczestniczyć w więcej niż jednej formie zajęć danego typu,
5) rekrutacja będzie prowadzona w sposób bezstronny, z poszanowaniem zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości płci.
- O zakwalifikowaniu się do projektu w ramach procesu rekrutacji decyduje spełnienie następujących kryteriów:
1) UCZEŃ/UCZENNICA - zgłoszenie uczestnictwa w projekcie poprzez podpisane przez uczestnika lub rodzica lub opiekuna prawnego ucznia/uczennicy (w przypadku niepełnoletnich uczestników), Formularza zgłoszeniowego stanowiącego Załącznik nr 1 do regulaminu, Deklaracji udziału w projekcie – stanowiącego Załącznik nr 2 do regulaminu oraz Oświadczenia uczestnika o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych– stanowiącego Załącznik nr 3 do niniejszego regulaminu,
2) posiadanie statusu ucznia/uczennicy szkoły objętej projektem;
3) przeprowadzone w szkole rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia/uczennicy wskazujących na potrzebę udziału w określonych zajęciach dodatkowych.
4) Kryteria premiujące:
orzeczenie o niepełnosprawności +2pkt
orzeczenie o niedostosowaniu społecznym i potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną +2pkt
opinia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się + 2 pkt
opinia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych dziecka +2 pkt
płeć- Kobieta +2pkt (ze względu na wyrównanie szans w oparciu o występujące bariery równościowe)
5) W przypadku otrzymania takiej samej liczby punktów - osoba z niepełnosprawnością/potrzebą kształcenia specjalnego zgodnie z orzeczeniem
- ma pierwszeństwo przed kryterium opinii oraz kryterium opinii nad kryterium płci.
6) NAUCZYCIEL - zgłoszenie uczestnictwa w projekcie poprzez podpisane przez nauczyciela Formularza zgłoszeniowego stanowiącego Załącznik nr 1 do regulaminu, Deklaracji udziału w projekcie – stanowiącego Załącznik nr 2 do regulaminu oraz Oświadczenie uczestnika o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych– stanowiącego Załącznik nr 3 do niniejszego regulaminu,
7) posiadanie statusu nauczyciela/nauczycielki szkoły objętej projektem.
- Z zastosowaniem powyższych kryteriów rekrutacji do udziału w projekcie w szkole dokonują Komisje Rekrutacyjne, w skład której wchodzi: -Koordynator projektu lub Dyrektor Szkoły oraz Koordynator danej szkoły.
- Proces rekrutacji w szkole rozpoczyna Komisja Rekrutacyjna wyznaczając termin, w jakim przeprowadza się rekrutację. Komisja Rekrutacyjna informuje uczniów/uczennice i ich rodziców lub prawnych opiekunów oraz nauczycieli/nauczycielki o zasadach udziału w projekcie oraz terminach i miejscach składania dokumentacji rekrutacyjnej (zgodnie z założeniami projektowymi).
- Z posiedzenia Komisji Rekrutacyjnej sporządza się protokół zawierający szkolną listę uczestników projektu oraz rezerwową szkolną listę kandydatów na uczestników projektu.
- Rezerwową szkolną listę kandydatów na uczestników projektu tworzy się w przypadku większej ilości chętnych kwalifikujących się do udziału w projekcie w stosunku do ilości dostępnych miejsc spośród kandydatów, u których stwierdzono hierarchicznie większą potrzebę uczestnictwa w danym rodzaju zajęć.
- O zakwalifikowaniu do projektu Szkolny Koordynator Projektu powiadamia nauczyciela/nauczycielkę, ucznia/uczennice i jego rodzica lub opiekuna prawnego. Powiadomienie winno być skuteczne i dokonane w sposób zwyczajowo przyjęty w danej szkole.
- W przypadku wolnych miejsc, po uzgodnieniu z Koordynatorem Projektu możliwe jest przeprowadzenie dodatkowej rekrutacji.
§4
Uczestnictwo w projekcie
- Zajęcia przewidziane do przeprowadzenia odbywać się będą w szkole, do której uczęszczają uczniowie/uczennice oraz nauczyciele/nauczycielki z zastosowaniem podziału na grupy. Podziału na grupy dokonuje Szkolny Koordynator Projektu.
- Szkolny Koordynator Projektu ogłasza informację o szczegółowym harmonogramie realizacji poszczególnych rodzajów zajęć dla poszczególnych grup zajęciowych poprzez zamieszczenie na szkolnej tablicy ogłoszeń i stronie internetowej szkoły.
- Po zakwalifikowaniu do projektu uczestnicy mają obowiązek regularnego uczestnictwa w dodatkowych zajęciach.
- Uczestnicy uczestniczą w dodatkowych zajęciach prowadzonych w ramach projektu nieodpłatnie.
- Obecność na zajęciach sprawdzana będzie każdorazowo przez prowadzącego zajęcia poprzez sprawdzenie listy obecności.
- Nieobecność na zajęciach należy pisemnie usprawiedliwić u prowadzącego zajęcia w sposób zwyczajowo przyjęty w danej szkole w sprawach kontaktów z rodzicami uczniów/uczennic.
- Uczestnicy projektu zobowiązani są do przystępowania do testów sprawdzających oraz do wypełniania ankiet i formularzy związanych z realizowanym projektem.
- Uczestnik/Uczestniczka zobowiązany(-a) jest do przekazania informacji dotyczących jego/jej sytuacji po zakończeniu udziału w projekcie (do 4 tygodni od zakończenia udziału) potrzebnych do wyliczenia wskaźników rezultatu bezpośredniego (np. udział w kursie lub szkoleniu)
oraz przyszłego udziału w badaniu ewaluacyjnym. - W przypadku rezygnacji z uczestnictwa w projekcie w trakcie trwania zajęć uczestnik, lub rodzic lub opiekun prawny uczestnika projektu (w przypadku osób niepełnoletnich) zobowiązany jest niezwłocznie do złożenia pisemnego oświadczenia informującego w tym fakcie wraz z podaniem przyczyny rezygnacji – wg wzoru stanowiącego Załącznik nr 4 do niniejszego regulaminu.
- Oświadczenia o rezygnacji z uczestnictwa w projekcie Szkolny Koordynator Projektu niezwłocznie przekazuje do Koordynatora Projektu.
§5
Dane osobowe
- Administratorem danych osobowych Uczestnika/Uczestniczki jest Prezydent Miasta Gdyni oraz Zarząd Województwa Pomorskiego z siedzibą w Gdańsku, 80-810 Gdańsk, ul. Okopowa 21/27.
- Informacje o zasadach przetwarzania danych osobowych przedstawia załącznik nr 3 do regulaminu.
§6
Postanowienia końcowe
- Regulamin wraz z załącznikami dostępny jest w Urzędzie Miasta Gdyni oraz na stronach internetowych placówek uczestniczących w projekcie.
- Regulamin obowiązuje przez cały okres realizacji projektu tj. do 30.06.2027 r.
- W imieniu uczestnika projektu rodzic lub opiekun prawny po zapoznaniu się z niniejszym Regulaminem zobowiązuje się do jego przestrzegania.
- Regulamin może ulec zmianie w sytuacji konieczności zmiany wniosku o dofinansowanie Projektu, zmiany dokumentów strategicznych, programowych lub Wytycznych programowych i innych dotyczących wyboru i realizacji projektów programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027 (FEP 2021-2027).
- W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie, zastosowanie mają obowiązujące na przepisy prawa krajowego i unijnego, w szczególności programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027.
- Niniejszy regulamin zatwierdza Dyrektor Szkoły.
Załączniki:
Zał. nr 1 Formularz zgłoszeniowy
Zał. nr 2 Deklaracja udziału w projekcie
Zał. nr 3 Zaświadczenie uczestnika projektu o przetwarzaniu danych osobowych